1月11日土曜日に、未来創造科の授業がありました!私たちは今、「Global Justice」というテーマで探究しています。その中で広島大学の草原教授や、大学院生と進めているのが、「日米教科書プロジェクト」!!アメリカの小学生と原爆や平和について意見を交流しながら日米の双方の立場を踏まえた教科書を作っています!今回の授業はプロジェクトの第3回目でした。過去2回の授業で私たちなりに作った教科書をアメリカの小学校に送り、今回はアメリカの小学校から送られてきた教科書を読んで類似点や相違点を分析しました。私たちはもっとアメリカ側の視点からの意見・考え方を深く知りたいと思い、その思いや考えを意見文にしました!
ここでは、私たち生徒の中でも深く議論を行い、一人一人が「平和」とは何かを改めて考えたり、考え方の多様性を認めるきっかけが作れたり、目標や目的を設定して話し合うことの大切さを考えることができたと思います。
今回の授業で私たちが感じたことを紹介します!
・今回の授業を見に来られていた外国人の方と、休憩時間にコミュニケーションが取れて、すごく貴重な意見や質問をいただき、平和についての考えが深まった。英語でも自分の意見を言えるようにもっと勉強しようと思った。
・日本だけでなく、アメリカ側の視点からの意見や考えは貴重なものなので、大切にしたいと思った。
・核兵器があることで守られる平和もあるという意見で平和に核兵器が必要なのかについて自分自身で考えるきっかけになった。
・自分たちは日本人だけど世界から見た視点を取り入れることは大切だと思った。
・このプロジェクトを通してお互いの国からの偏見もあることがわかり、もっと事実を知っていくべきだと思った。
・今回の授業で話し合いの目的を見つめ直すことの大切さを再認識した。
被爆国に住んでいるからこそ、アメリカ側の視点に立つということはとても興味深くて、学ぶことがたくさんあります。みなさんにも是非、いつもとは少し違う視点で、平和について考えていただきたいです!
We had a class of “Future Creation Program”on January 11th! We are now exploring about “Global justice”. Currently, we are doing a project called “Japan-US Textbook Project” with a Hiroshima University professor and the graduate students !! We are now trying to make a textbook about the atomic bomb by sharing our opinions with America’s elementary students so the textbook can be based on both US and Japan’s positions . This time was the third time of this project. We made a textbook by our selves and sent it to the elementary school in America in the past 2 classes. This time we read the textbook that America’s elementary students made and analyzed the same part and the different part of each school’s book. We want to know more about America’s opinions and thoughts based on the position as a country and we wrote this feeling and thoughts as a opinion statement!
Here we had a deep discussion about it and each and every student was thinking about “PEACE”again, and the discussion was the trigger to recognize diversity of thinking. Also we learned the importance of deciding a goal before the discussion.
We will show some thoughts we had!!
・An opinion that there is peace that can be protected by the nuclear weapons has prompted me to think about whether nuclear weapons are needed peacefully.
・I communicated with some people from foreign countries who were watching the class and I got some very nice opinions and questions from them and my thinking of peace become deeper. I want to improve my English skills so that I can express my opinions well in English.
・Opinions and ideas in the United States are valuable, so I want to cherish them.
・We are Japanese but we thought it was important to take in perspectives from the world.
・I realized that there were prejudices throughout this project and so I thought I needed to know more about the facts.
・I reaffirmed the importance of setting the direction in this lesson.
We are living in the A-bombed country, so there is a lot to learn from by thinking about the position of US. I want you to think about peace in a slightly different way than usual !!